hamburger menu

Vanliga fel i kommunikation på sociala medier

Vare sig du är nybörjare eller erfaren kommunikatör är det inte dumt att kolla in klassiska misstag som görs i kommunikation på sociala medier. Rätt vad det är hittar du en fälla att undvika.

1. Övermarknadsföring av eget material

Studier visar att det främsta irritationsmomentet hos användare är att man publicerar för mycket marknadsföring. En del tester visar på att 80% material som inte är marknadsföring och 20% som är direkt marknadsföring är mer effektivt.

2. Att inte svara på tilltal

De flesta blir irriterade när de inte får svar på frågor, särskilt om det gäller klagomål. I högsta grad gäller det på sociala nätverk.

Svara på meddelanden och negativa kommentarer på poster, och svara snabbt. Automatiska svarsfunktioner som talar om när man kan förvänta sig svar är bättre än inget svar, men se till att följa upp ordentligt.

3. Att köra utan mål

Utan mål för din närvaro på sociala medier är det svårt att veta hur det faktiskt går. Tydliga mål gör det lättare att nå dem samt veta hur det går för er att nå målen. Specifika, mätbara, allvarliga, relevanta och tidsbaserade (SMART) mål är en metod för att sätta upp rimliga mål och se till att de nås.

4. Fel plattform

Alla plattformar har inte samma publik, så det du publicerar på den ena plattformen ska nog inte vara samma som den nästa. Varför ska du lägga krut på en plattform där inte din publik är?

Använd marknadsanalys för att ta reda på var dina läsare finns.

Olika plattformar har olika tilltal och stil också; sätt dig in i dina kanaler så att du inte sticker ut på fel sätt.

5. För lite bilder

Är du ute efter att dina inlägg delas så är bilder, rörliga eller stillbilder, nyckeln. Studier visar att människor delar visuellt material uppemot 40x oftare än annat innehåll.

En bild går så fort att läsa in för hjärnan jämfört med text.

6. Dina rubriker är platta

Åtta av tio läser rubriken, men bara två av tio fortsätter till texten. Rubriken är det viktigaste innehållet för att få läsarna att läsa. Lägg rejält med tid på att forma slagkraftiga rubriker.

Johannes Oscarsson

10 tips för bilder på Facebook

Annonsering och publicering på Facebook kan superladdas med rätt bildval – det visuella är det som först fångar scrollarens uppmärksamhet, och en publicering med bra bild är mycket mer sannolik att delas.

Så blir bilden bättre med Kurvor

Använder du nivåer (Levels) för att färgkorrigera bilder? Kurvor (Curves) är ett mer kraftfullt men ändå finslipat verktyg för att ändra balansen mellan färger, ljus och kontrast i en bild. Genom att sätta ut enkla punkter och dra kan du färgkorrigera bilder, öka kontrasten i bara de mörka partierna eller ljusa upp de ljusa partierna.